Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej znajdziesz w Polityce Cookies.
PKW Czernicki
  • zmniejsz czcionkę
  • rozmiar pierwotny
  • powiększ czcionkę
Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej Zwierzchnik Sił Zbrojnych Andrzej Duda na podstawie ustawy o zasadach użycia lub pobytu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej poza granicami państwa na wniosek Rady Ministrów w dniu 29 grudnia 2016 roku wydał postanowienie:

o użyciu Polskiego Kontyngentu Wojskowego w składzie Stałego Zespołu Sił Obrony Przeciwminowej Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego – Grupa 2 w działaniach na Morzu Śródziemnym, Morzu Czarnym i Morzu Egejskim w okresie od 1 stycznia 2017 r. do 6 lipca 2017 r. Kontyngent liczył do 70 żołnierzy.

W styczniu, po raz pierwszy w historii, ORP „Kontradmirał X. Czernicki” został jednostką flagową sojuszniczego zespołu okrętów przeciwminowych działających na Morzu Śródziemnym i Czarnym, a oficer polskiej Marynarki Wojennej, kmdr por. Aleksander Urbanowicz, objął dowodzenie tym zespołem. Był to Stały Zespół Sił Obrony Przeciwminowej NATO Grupa 2 (SNMCMG2, ang. Standing NATO Mine Counter Measures Group 2), w skład którego weszły głównie niszczyciele min marynarek wojennych krajów NATO-wskich z basenu Morza Śródziemnego. Przejęcie dowodzenia nastąpiło w momencie, kiedy okręt flagowy znajdował się w rejonie działania. Na czas misji ORP Czernicki zyskał status Polskiego Kontyngentu Wojskowego, a na jego pokładzie zaokrętował się sztab Zespołu składający się głównie z polskich oficerów.

Dotychczas Sojusz Północnoatlantycki dwukrotnie (w 2010 r. i 2013 r.) powierzał oficerowi polskiej Marynarki Wojennej dowodzenie stałym zespołem przeciwminowym, którym był operujący na Morzu Bałtyckim, Północnym i Atlantyku SNMCMG1. Naszym marynarzom powierzono dowodzenie zespołem okrętów NATO wykonującym zadania na Morzu Śródziemnym i Czarnym.

Sojusz Północnoatlantycki utrzymuje w stałej rotacyjnej służbie cztery zespoły okrętów. Dwa z nich to zespoły fregat, dwa kolejne to zespoły sił przeciwminowych. Jednym z nich, już po raz trzeci, dowodził oficer polskiej Marynarki Wojennej. SNMCMG2 to też ostatni z czterech stałych zespołów NATO, w którym polskie okręty nie realizowały dotychczas żadnych zadań. Zadaniem tych wielonarodowych zespołów było demonstrowanie solidarności krajów członkowskich NATO oraz realizacja jednego z najważniejszych zadań obronnych – zapewnienie bezpieczeństwa strategicznych morskich szlaków komunikacyjnych. W sytuacji kryzysowej Sojusz nie może dopuścić do sparaliżowania transportu morskiego ponieważ to głównie tą drogą do zagrożonych rejonów trafia pomoc humanitarna, surowce, paliwa oraz wsparcie bojowe. Zespoły okrętowe należą do najbardziej efektywnych elementów tzw. sił odpowiedzi (NRF, NATO Response Force). Mogły prowadzić operacje embarga, kontroli żeglugi, nieść pomoc humanitarną, czy też ewakuować zagrożoną ludność. Większość czasu zespoły te spędzały w morzu, między innymi zgrywając współdziałanie wchodzących w ich skład okrętów oraz uczestnicząc w manewrach z marynarkami państw członkowskich i partnerskich NATO.

Morza i oceany to siła napędowa globalnej gospodarki. Kraje Unii Europejskiej posiadają najwięcej na świecie portów handlowych, aż 1200, a także największą flotę handlową - 25% zarejestrowanego na świecie tonażu. Aż 90 procent towarowej wymiany gospodarczej z krajami spoza UE oraz 40 procent handlu wewnętrznego w UE odbywa się drogą morską. Sama wymiana wewnętrzna to 400 mln pasażerów oraz 3,5 mld ton ładunków rocznie. Sektor gospodarki morskiej generuje około 5,5 mln miejsc pracy i wytwarza wartość dodaną brutto w wysokości 500 mld euro rocznie. Drogą morską do Europy docierają również surowce strategiczne, 15% konsumowanego gazu oraz 40% ropy naftowej. W tym kontekście Morze Śródziemne jest strategicznym akwenem nie tylko dla gospodarek państw europejskich, w tym państw Sojuszu Północnoatlantyckiego, ale także dla światowego transportu morskiego. To tędy biegną główne szlaki komunikacyjne łączące Amerykę i Europę z Azją i Afryką Zachodnią. Tylko przez Cieśninę Gibraltarską rocznie przepływa 100 tys. statków. Jakiekolwiek zachwianie swobody przepływu na tym akwenie mogłoby spowodować poważne straty ekonomiczne wielu państw, w tym również Polski, a w dalszej kolejności kryzys gospodarczy.

10 lipca, minister Antoni Macierewicz powitał marynarzy ORP Kontradmirał X. Czernicki, w Porcie Wojennym w Świnoujściu – porcie macierzystym jednostki.

  • publikuj na facebook
  • publikuj na tweeter
  • publikuj na google plus